2012. szeptember 1., szombat

Tanévkezdés- tanulási nehézséggel

Az új köznevelési törvény életbelépésével sok minden változik a közoktatásban. Nem minden azonnal, hanem több lépcsőben kerül bevezetésbe, majd a járási-megyei hivatalok felállításával.
Fejlesztés szempontjából az idei év úgy kezdődik, mint az előző, a nevelési tanácsadókat érintő változásokat tartalmazó rendelet ugyanis még készül.

Ezért úgy gondoltam, hogy a fejlesztésről szóló cikksorozat elején írok egy jótanács- listát azoknak a szülőknek, akiknek valamilyen tanulási nehézséggel küzd a gyermeke. Remélem hasznos lesz, így általánosságban is, de konkrétabbat is szívesen írok, ha kérdeztek :)
Lássuk tehát:


1. Érdemes egyeztetni a pedagógussal, hogy ő hogyan látja a gyermek fejlődését, iskolai teljesítményét. Tapasztalja-e azokat a problémákat, amit a ti szülők láttok otthon.

2. Ne essetek pánikba! A tanulási problémák időben megkezdett fejlesztés esetén jól javíthatók, nagy százalékban meg is szüntethetők.

3. Forduljatok szakemberhez, aki segít eldönteni, hogy milyen jellegű és mélységű nehézségről van szó. 
A kerületi/települési nevelési tanácsadó szakemberei egy többlépcsős vizsgálat során feltárják a problémát, majd szakvéleményt készítenek, ami kiinduló pontot ad a fejlesztéshez.

4. A nevelési tanácsadó javaslatára a gyermek fejlesztésben részesülhet, illetve bizonyos mentesítéseket kaphat egyes tantárgyak/résztantárgyak értékelése alól a felzárkózás idejére. 

5. A tanulási nehézségek terápiájának alapja a mozgás, ezzel kezdődik a kognitív fejlesztés, vagy ezzel párhuzamosan zajlik. Tájékozódjatok a lehetőségekről!
(A különböző terápiákról a későbbiekben részletesen fogok írni: mi mire való, ki végzi stb. Addig is ha van kérdésetek, írjatok a kommentben, és válaszolok).

6. A lehető leghamarabb vegyétek fel a kapcsolatot a fejlesztővel, dolgozzatok együtt, lehetőség szerint a tanítóval team munkában. A fejlesztés nem akkor lesz hatékony, ha a gyerek heti 2-3 alkalommal eljár a foglalkozásokra hanem, ha az ott tanultakat alkalmazza, és annak megfelelően foglalkoztok vele.

7. Ha a fejlesztő home traininget (otthon, a szülő által végzett, a szakember által előírt terápiát) javasol, gondoljátok végig, hogy tudjátok-e vállalni. Csak azt vállaljátok el, amit teljesíteni is fogtok, mert a félbehagyott terápia többet árt, mint használ. Az otthon végzett terápia azonban új lehetőséget teremt az együttlétre, a gyermek-szülő kapcsolat elmélyítésére, tehát nem csak a tanulási nehézség megoldásában segít, hanem sok más pozitív hozadéka is van, tehát érdemes!

8. A tanulási nehézség a legtöbb esetben nyomot hagy a gyermek személyiségén. Ezért elengedhetetlen, hogy Ti, szülők mellette álljatok, elfogadjátok. Sokat dicsérjetek minden apró eredményért, amit sikerült már elérnie, és ha nehézségbe ütközik, bátorítsátok. Ne feledjétek, a legfontosabb, hogy egészséges, szép és okos, tehát szeretni való! Az aktuális nehézsége nem ő! Ne azonosítsátok tehát őt a problémájával, pláne ne gondoljátok, hogy lustasága, akaratának gyengesége sodorta őt ebbe a helyzetbe. 
Biztos, szerető családi légkörben sokkal jobb prognózisúak a hozzánk kerülő gyerekek!

9. Higgyetek benne, hogy közösen képesek lesztek legyőzni a nehézségeket! Ehhez keressétek meg (a fejlesztővel közösen) gyermeketek erősségeit. Erre támaszkodjatok az iskolai feladatok elvégzésénél. Tehát, ha pl. a hallott szöveget jól érti, de olvasni nehezen tud, olvassatok fel neki, vegyétek fel MP3-ra. Ne azt nézzétek, hogy mit kellene már önállóan tudnia, hanem azt, hogy milyen segédeszközzel lehet majd eljuttatni őt ahhoz a tudáshoz. 
(Ötletekért írhattok, ha konkrét nehézségeitek vannak.)

10. Ne üldözzétek egymást, ne keressetek bűnbakot! Legalább tíz féle elmélet van arról, hogy mi okozhat tanulási nehézséget. Annyi minden, hogy csoda, ha sikerül elkerülni :) Ezért nem érdemes egymást, vagy magunkat okolni azért, ha a gyereknek nem megy a tanulás. Sem mi, sem ő nem tehet róla. Keressük inkább közösen a megoldást!

+1. Bízzatok meg a segítőkben, legyen az pedagógus, pszichológus, fejlesztő. Keressétek ezeket a kapcsolatokat, mert az együttgondolkodás, a kommunikáció segít feloldani a félreértéseket, közelebb viszi a megoldáshoz az embereket, ez pedig mindenképpen jó lesz a gyereknek!









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése