http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=1115&fb_action_ids=438749336168911&fb_action_types=og.likes&fb_source=timeline_og&action_object_map={%22438749336168911%22%3A10152031260425212}&action_type_map={%22438749336168911%22%3A%22og.likes%22}&action_ref_map=[]
"A pedagógusok, különösen az osztályfőnökök olyan mechanizmusok
megismerésével, mint az internetes kapcsolatok alakulása és online
tanulás, kiküszöbölhetnek bizonyos problémákat, melyeknek fokozatos
leépítésével mérsékelhetők az osztályon belüli marginalizálódási és
túlzott differenciálódási tendenciák (klikkesedés, osztályközösség
szétaprózódása), új tanulási technikák létrehozásával pedig könnyebben
bevonhatják azokat, akiket a hagyományos módon kevésbé sikerült
involválttá tenni az oktatásban.(kiemelés tőlem).
A korábban legfőképpen az iskola falai között működő osztályközösség már az online térben is megjelenhet,
hiszen a közösségi portálokon, mint amilyen a Facebook is, csoportok
létrehozásával lehetőség van külön osztálycsoportot kialakítani, ezáltal
az internethasználó, gyors visszajelzéshez szokott generáció bármilyen
kérdés vagy probléma esetén szinte azonnali választ kaphat az akár
térben távol tartózkodó osztálytársaktól, vagy osztályfőnöktől.
Amennyiben az osztály összes tagja regisztrált felhasználó, elérhető,
hogy az egyébként kevés kapcsolattal rendelkező, visszahúzódóbb tanulók
is egyenlően részesüljenek az információkból, és ne maradjanak le a
fontosabb osztályszintű eseményekről, ezáltal biztosítva az
esélyegyenlőséget. Ezen felül akár kontrollként is működhet az oldal,
hiszen sok diák számára a házi feladat megjegyzése állandó kihívást
jelent, azonban a Social Networking Site, mintegy a leckekönyvet
helyettesítve, egy-egy megfelelően időzített tanári bejegyzéssel
emlékeztetheti a tanulókat a fontosabb eseményekre, az állandó
konzultációs lehetőség biztosításán felül.
Mindezeken túl azonban számos új kaput nyit meg az oktatás platformjain a
világháló, melynek kiaknázása lehetetlen a kulcsfogalmak és –folyamatok
megértése nélkül.
Ez a kutatás ugyan csak egy szeletét vizsgálja a jelenségnek, úgy véljük, érdemes azon is elgondolkodni, hogy a
digitális világ hasznosítása és az azzal szembeni ellenérzés leépítése
hozzájárul a korszerű pedagógus-attitűd kialakulásához, valamint a
jelenkori oktatás hatékonyságának növeléséhez."
Tapasztalatom szerint az általános iskola felső tagozatára, vagy gimnáziumba, egyetemre járó korosztály legotthonosabban a facebookon kommunikál egymással. Virtuális jelenlétük számukra létkérdés, aki nincs fent, talán nem is létezik :)
Ezért, ha találkozni akarunk velük, nekünk is be kell lépnünk abba a közegbe, ahol ők mozognak.
A facebook nem az ördögtől való, egy üres felület (tabula rasa), amin azt jelenítünk meg, amit akarunk. A mi felelősségünk, hogy jól használjuk, és ezzel megtanítsuk nekik is, hogy jól használják.
A hátránya, hogy a kommunikáció - bár sok esetben személyes - mégsem kell hozzá fizikai jelenlét ,- egyben az előnye is lehet: azok a tanítványaink, akik a face-to-face kommunikációban bizonytalanok, szorongóak, ezen a csatornán bátrabban megnyilatkoznak. És uram bocsá' nyitottabbak a mi megnyilatkozásainkra is.
Az iskola zárt világába a reformok mindig százéves késéssel jutnak el. Ha a technológia fejlődését nézzük, ha most is bezárkózunk, akkor néhány év alatt elveszíthetjük a fonalat, és hiába beszélünk, ha már nem egy nyelvet beszélünk majd a gyerekeinkkel.
Annyi lehetőség van a neten, egyik ilyen a facebook is, amit vétek lenne kizárni a módszereink közül.
Az idén én már tudatosan használom a munkámban. És ti mit gondoltok róla? Akár, mint pedagógusok, akár mint szülők..
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése